Kommunismen

En gåva från mig till dig, Lennart. Grattis!

 

 

 

Efter att bolsjevikerna (ryska för majoritetsmännen) avsatt och sedermera avrättat tsar Nikolaj II i samband med 1917 års revolution förvandlades Ryssland till Sovjetunionen med Vladimir Lenin vid rodret. I staten utvecklades ett nytt alternativ till marknadsekonomin, nämligen planekonomin som byggde vidare på 1800-talstänkaren Karl Marx idéer. Den ideologi som skapades av Lenin och sedan vidareutvecklades av efterföljare som Lev Trotskij, Josef Stalin och Mao Zedong brukar allmänt kallas för kommunism (kommunism kommer av latinets communis, gemensam). Kommunismen förespråkar att egendomen i ett samhälle bör vara gemensamt ägd. Staten mister sin funktion när alla samhällsklasser är utsuddade. Därefter kan ett kommunistiskt samhälle, det vill säga ett samhälle utan klasser och stat uppstå.

Efter andra världskrigets slut var Sovjetunionen en supermakt som sträckte sig från mellersta Europa till stilla havet. På så vis spreds kommunismen och planekonomin från Ryssland till andra delar av världen. Idag lever dock planekonomin, efter Sovjetunionens upplösande 1991, endast kvar i något enstaka land. Ett exempel är Nordkorea.

Planekonomi innebär att de som har makten – oftast ett kommunistparti – ersätter marknadskrafterna med årsplaner på vad och hyr mycket av varan som ska produceras. Detta bestäms av den statliga planmyndigheten, som även bestämmer för vem något produceras.

I Sovjetunionen specialiserade sig varje fabrik på att producera några få produkter och tillverka dem i stor kvantitet. Tillverkningen av traktorer kunde till exempel gå till som så att en fabrik i Georgien tillverkade däcken, en fabrik i Estland producerade däcken och ytterligare en fabrik i Polen producerade motorerna och så vidare. Syftet med denna specialisering var att det skulle bli billigare att producera varor - även om det i praktiken inte alltid blev det.

Priserna sattes och styrdes efter vad som ansågs vara ”nyttigt” för medborgarna. Vissa varor och tjänster, exempelvis böcker, buss- och tågbiljetter var såldes till mycket överkomliga priser i forna Sovjetunionen och övriga planekonomiländer. Anledningen till detta var att det regerande kommunistpartiet ansåg att medborgarna inte kunde vara utan den här typen av varor och tjänster. Personbilar ansågs däremot som en lyx och kostade således flertalet årslöner för den vanlige arbetaren. Även lönerna sattes av partiet och visade stundtals prov på en annan värdering av arbete än exempelvis i Västeuropa: en vanlig kolgruvearbetare i Sibirien hade högre lön än en utbildad professor vid Moskvas universitet.

Låga priser på många varor och tjänster gjorde att folk ville köpa mycket mer än vad som fanns tillgodo. När staten inte tillät efterfrågan reglera priserna blev det istället köerna som löste problemet. De som köade längst kunde ha tur att få köpa de högst eftertraktade varorna. Kvinnorna ägnade ofta flera timmar om dagen till att köa för att komma över något av det lilla som fanns till buds. Folk hade således tillräckligt med pengar men få varor att konsumera för dem. 

Det var denna brist på varor som skapade den svarta marknaden. Denna marknad var olika stor i de kommunistiska länderna, beroende på hur kontrollerat och diktatoriskt samhället var. Exempelvis i Östtyskland var säkerligen denna marknad ganska liten, medan den var vitt utbredd i Polen. De styrande kommunisterna i Polen accepterade nämligen under 1980-talet små källarbutiker där efterfrågan styrde priserna på bröd, kött och andra konsumtionsvaror. I de statliga butikerna var priserna lägre, men där gapade å andra sidan hyllorna för det mesta tomma. Vilka bönder ville leverera till statliga butiker när han kunde sätta det mångdubbla priset på varan i sin privata källarbutik?   

Arbetslöshet existerade inte i praktiken i de kommunistiskt styrda länderna - alla hade nämligen rätt till arbete. Produktiviteten var dock ofta mycket låg - det fanns ju inte alltid meningsfylld sysselsättning hela dagarna åt alla. Det fördes ej någon öppen debatt om missförhållanden i det ekonomiska systemet eftersom de kommuniststyrda länderna var diktaturer som inte på några villkor tillät kritik. Denna intolerans för kritik nådde sin kulmen i Sovjetunionen under Josef Stalins terrorregim åren 1924-53 då miljontals – hur många vet man inte säkert - människor avrättades eller skickades till arbetsläger, såkallade Gulags.  

 

 

 

Källor

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryska_revolutionen

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stalin

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionen

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunism

 

http://www.ne.se/jsp/search/search.jsp?h_search_mode=simple&h_advanced_search=false&t_word=kommunism&btn_search=S%F6k+i+NE

 

Almgren, Hans, Höjelid, Stefan, Nilsson, Erik (2004), ”Reflex – samhällskunskap för gymnasieskolan”. Kristianstad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


Borat bordar biograferna

"Jagjamesh!"

Efter att ha hört ett stort uppbåd av varma rekommendationer av såväl klasskamrater som yrkesrecensenter fattade jag och min namne Erik "Lembit" Lennartsson (det eminenta, skulle det visa sig) beslutet att gå och se Sacha Baron Cohens fiktiva dokumentär "Borat" på "Spegeln" - en av stadens tre biografer.
Här nedan följer således en resumé och därefter en kort recension av mannen bakom "Ali G:s" senaste alster, håll till godo!

Dokumentären är en slags road trip där vi får följa den antisemitiska, kazakiska (sedermera även i högsta grad kärlekskranke) reportern Borat Sadiyev och hans minst lika antisemitiska (men inte fullt så kärlekskranke) kompanjon Azamat Bagatovs väg genom det ljuva "US and A". Duon är utsänd av Kazakstans regering med order att dokumentera den amerikanska kulturen i syfte att "make benefit glorious nation of Kazakstan". På vägen hinner Borat stifta bekantskap med allt från vett och etikett, söderns högerextremister och fanatiskt religiösa sekter till den amerikanska gaykulturen. Dokumentären eskalerar slutligen i världshistoriens mest romantiska frieri "....NOT!" (Vem den storbystade blondinen som faller offer för detta vilda spektakel är skall inte avslöjas).

I mina ögon är Sacha Baron Cohen ett storslaget geni. Det går en gräns mellan de högmodiga amerikanernas beskedliga överseende och oförrättens fradgande ursinne. – Cohens Borat Sadiyev är en gigant på att mer eller mindre försåtligt lokalisera den gränsen för att därefter övergå den med största möjliga styrka - till publikens vilda förtjusning (jag kan nästan sätta min högra hand på att det aldrig tidigare har frustats så frenetiskt i en biosalong! "Borat" tar helt klart uttrycket "skrattkramp" till en ny nivå!). Några konkreta exempel för att beskriva denna genialitet vill jag dock inte ge - scenerna kan nämligen ej göras rättvisa genom att beskrivas med blott simpla ord utan måste bevittnas "in persona". Det bör även i förbifarten tilläggas att karlen är smått genialisk som lyckas komma undan med alla burdusheter (och de är många och grova) med skalpen i behåll (även om det är bokstavligt talat på håret vid ett antal tillfällen)! "Borat" tilldelas härmed fem "Silfverstiernor" av fem möjliga, det vill säga toppbetyg! Låtom oss vallfärda till biograferna, vänner!

Väl mött i popcornpåsen,

"Al"


 

Borat

 


"Det går en gräns mellan de högmodiga amerikanernas beskedliga överseende och oförrättens fradgande ursinne."